Artikel | Adaptive Spaces
Stadscentrum, winkelcentrum of retailpark: welke locatie kiest u voor uw nieuwe winkel?
Wilt u een nieuwe winkel openen in België? Wij geven u enkele tips om een optimale locatie te vinden.
mei 17, 2023

Locatie, locatie, locatie. U kent het klassieke antwoord op de vraag wat de drie belangrijkste criteria zijn bij het kiezen van vastgoed. En dat geldt evenzeer voor zowel residentieel als bedrijfsvastgoed.
Als u een nieuwe winkel in België wilt openen, hebt u al begrepen dat de drukst bewandelde winkelstraten, zoals de Nieuwstraat in Brussel of de Meir in Antwerpen, wat hoog gegrepen zijn voor een beginnende zelfstandige. Waar uw winkel komt, is essentieel, maar voor wie uw winkel bestemd is, vergt zeker eerst de nodige aandacht.
In een winkelcentrum bevindt u zich midden in een omgeving met tal van andere winkels en is er parkeermogelijkheid vlakbij. Door de aanwezigheid van grote en gekende merken, vaak al sinds vele jaren, bent u zeker van de nodige passage.
Wat de binnenstedelijke winkels betreft, zijn er verschillende types, afhankelijk van de straatomgeving. Er zijn straten met heel wat “mass market”-merken, zoals de Nieuwstraat en de Meir. Die mikken op het midden- en het lagere segment. Er zijn ook “chiquere” straten, met een “premium-“ of luxepubliek, zoals de Louiza- en de Waterloolaan in Brussel, de Kustlaan in Knokke of de Schuttershofstraat in Antwerpen, met merken die voornamelijk een “medium+” tot luxepubliek aanspreken.
Baanwinkels rond de steden hebben vaak grotere oppervlaktes en mikken hoofdzakelijk op het middensegment en op showrooming. Zij spelen hun vlotte bereikbaarheid met de auto als troef uit; parkeren voor de deur is er geen probleem.
De winkeloppervlakte hangt meestal van het type winkel af: winkels in de stad en in winkelcentra zijn beperkter van oppervlakte, gemiddeld van 50 tot 200m2, terwijl baanwinkels kunnen grosso modo gemiddeld van 500 tot 5.000m2 oppervlakte hebben.
Of u nu een winkel wilt kopen of huren in België, aarzel niet om contact op te nemen met ons toegewijde team om u te helpen bij het vinden van de beste locatie voor uw winkel.
Als u een nieuwe winkel in België wilt openen, hebt u al begrepen dat de drukst bewandelde winkelstraten, zoals de Nieuwstraat in Brussel of de Meir in Antwerpen, wat hoog gegrepen zijn voor een beginnende zelfstandige. Waar uw winkel komt, is essentieel, maar voor wie uw winkel bestemd is, vergt zeker eerst de nodige aandacht.
Wie is uw doelgroep?
Uw doelgroep bepaalt voor een groot deel het type winkel dat u nodig hebt. Als u tuinmeubelen verkoopt, bent u beter gebaat met een locatie die vlot met de wagen bereikbaar is. Verder heeft elke bestemming zijn prijs. Die fluctueert mee met de markt en de situatie ter plaatse. Zo kan de aanwezigheid van andere winkels voor extra aantrekkingskracht zorgen. Als startende retailer kan u profiteren van dit magneeteffect van grote ketens. Het is van belang te weten door welke merken u graag omringd wil worden, en op welke bijhorende klanten u op die manier mikt.Welk type winkel wenst u?
Vooraleer u in een specifieke buurt gaat zoeken, stelt u zich dus best eerst de vraag met welk winkeltype u het meest gebaat bent. Er zijn drie winkeltypes: winkels in shopping centers, binnenstedelijke of “high street”-winkels en baanwinkels.In een winkelcentrum bevindt u zich midden in een omgeving met tal van andere winkels en is er parkeermogelijkheid vlakbij. Door de aanwezigheid van grote en gekende merken, vaak al sinds vele jaren, bent u zeker van de nodige passage.
Wat de binnenstedelijke winkels betreft, zijn er verschillende types, afhankelijk van de straatomgeving. Er zijn straten met heel wat “mass market”-merken, zoals de Nieuwstraat en de Meir. Die mikken op het midden- en het lagere segment. Er zijn ook “chiquere” straten, met een “premium-“ of luxepubliek, zoals de Louiza- en de Waterloolaan in Brussel, de Kustlaan in Knokke of de Schuttershofstraat in Antwerpen, met merken die voornamelijk een “medium+” tot luxepubliek aanspreken.
Baanwinkels rond de steden hebben vaak grotere oppervlaktes en mikken hoofdzakelijk op het middensegment en op showrooming. Zij spelen hun vlotte bereikbaarheid met de auto als troef uit; parkeren voor de deur is er geen probleem.
De winkeloppervlakte hangt meestal van het type winkel af: winkels in de stad en in winkelcentra zijn beperkter van oppervlakte, gemiddeld van 50 tot 200m2, terwijl baanwinkels kunnen grosso modo gemiddeld van 500 tot 5.000m2 oppervlakte hebben.
Of u nu een winkel wilt kopen of huren in België, aarzel niet om contact op te nemen met ons toegewijde team om u te helpen bij het vinden van de beste locatie voor uw winkel.
Contact
Gerelateerde diensten
Met geïntegreerde oplossingen, een wereldwijde visie en unieke ervaring stellen wij retailers, restauranthouders, beleggers, eigenaren en ontwikkelaar...
CBRE adviseert en staat zakelijke gebruikers bij in hun zoektocht naar vastgoed, waaronder het zoeken naar beschikbare panden, het onderhandelen over ...