Typologie d'actifs

Bureaux

Les bureaux et les espaces de travail professionnels restent indispensables pour attirer ou retenir les employés, les former, collaborer et innover.

Office_Basic Hero 972 x 1296 px

Services aux locataires

Votre bureau et son emplacement sont importants pour le bien-être et la productivité de vos collaborateurs, ainsi que pour l'image qu'il véhicule auprès de vos clients. CBRE est heureux de vous assister dans votre recherche d'un nouveau bureau en Belgique ou dans l'optimisation de votre espace de bureau existant.   
 

Notre gamme de services

  • CBRE dispose d'une large gamme d'espaces de bureaux disponibles à la location ou à la vente dans toutes les métropoles belges, y compris Bruxelles, Gand, Anvers, Liège, Namur, Malines et Louvain.

 

  • Les consultants de CBRE se feront un plaisir de vous conseiller sur la négociation de votre contrat de bail, la prolongation de votre contrat de bail et l'estimation correcte de votre loyer.  

 

 

  • CBRE dispose d'un large éventail d'outils pour évaluer correctement votre analyse "Stay vs. Move", y compris l'impact financier et environnemental ainsi que les conséquences directes sur vos employés. 

 

  • Vous recherchez un bureau durable en Belgique ?

De nombreux immeubles de bureaux disposent des certificats nécessaires, tels que BREEAM, WELL, LEED ou DGNB. Cela vous permet de comparer leur empreinte environnementale.  

  • Il est important d'être bien informé sur les grandes tendances du marché des bureaux, telles que le télétravail, le travail hybride, le travail à temps partagé et la gestion de la mobilité.    

Services pour les propriétaires et promoteurs

Vous cherchez des locataires ou des acheteurs ? Bénéficiez de l'assistance de CBRE pour les visites, les négociations et la rédaction des baux.   

Grâce à son réseau international, à son analyse proactive du marché et à des plateformes en ligne telles que propertyweb.be, CBRE a un accès permanent aux demandes de location et d’acquisition, petites ou grandes, émanant d'entreprises, d'institutions publiques et d'autres utilisateurs finaux. Cela nous permet de mener rapidement à bien la commercialisation de votre immeuble de bureaux.  

Nous savons ce que les utilisateurs finaux et les locataires de bureaux veulent, recherchent et attendent, et nous serons ravis d’échanger avec vous à ce sujet. Il est important de connaître les grandes tendances du marché des utilisateurs de bureaux, telles que le télétravail, le travail hybride, le travail à temps partagé et la gestion de la mobilité.    

Nous vous accompagnons également dans la vente, le financement, l'évaluation et la gestion de votre bien ou de votre portefeuille immobilier.

A la recherche de vos prochains bureaux ?

Que vous soyez à la recherche de bureaux à louer ou à vendre, parcourez notre portefeuille disponible en Belgique.

$name

Leadership

Restez au courant de notre actualité

Inscrivez-vous pour recevoir des informations en matière de bureaux directement dans votre boîte mail.

Q3 2023

Brussels Office MarketView

$name

Un aperçu du marché des bureaux à Bruxelles

Le marché bruxellois des bureaux enregistre les premières grosses opérations d'investissement de l'année

Télécharger le rapport

Perspectives associées

  • Rapport de marché | Résilience immobilière

    Is Sustainability Certification in Real Estate Worth it? 2023

    sustainable office building

    Overview



    CBRE’s third edition of the ‘Is Sustainability Certification in Real Estate Worth it?’ research report focuses on how office sustainability certifications impact value creation, but also the role they are playing in making the office sector future fit.


    This report aims to enhance the availability of data and insight into the relationship between sustainability and value in real estate, one of the sectors with the greatest potential to contribute to reducing carbon emissions. This transparency is important to real estate decision makers looking to financially justify action to meet sustainability targets.



    Results



    Conclusions presented in this report show a significant correlation between sustainability certificates and buildings’ market value.



    The key highlights from the report are:





    1. Property owners and investors continue to pursue environmental certifications for their office properties. In the markets analysed, the certified share stands at 22% as at H1 2023, compared with 15% in 2019. Decision-making regarding certifications seems to happen later in the building development process, which reflects property owners’ considerations regarding potential changes in occupier and investor preferences, as well as legislation.









    2. Certified office take-up has risen from 31% of the market in 2019, to 34% as at H1 2023, confirming the trend that sustainability is an important factor for occupiers in building selection. However, the local office supply composition restricts the scope for occupiers to choose certified buildings. In the case of mature office markets, the process of certification for new and refurbished buildings in the most sought-after locations will take time, thus impacting the availability of certified stock.









    3. Certification can be a significant but not a determining factor in lowering vacancy risk. Balancing locational preferences with the sustainability agenda remains a challenge when committing to new space/location. In the short-term, the balance in the local markets will be influenced by the share of the certified space under construction. Across the sample, the certified share of the pipeline is a lot higher than the certified share of existing stock.









    4. There is an enduring benefit to rents from verifiable measures to reduce carbon emissions. When the effects of building size, location, age, and renovation history are accounted for, buildings with sustainability certifications command a 7% rental premium. The rental premium exists for certified office buildings, regardless of building year. Hence, certifying both new and existing buildings ensures higher office rents compared to non-certified stock.









    5. To allow for one-on-one comparison with our analysis conducted in 2022 (where the premium identified was 5.5%), we have conducted a separate analysis by limiting the sample to the same markets. For that sample, the regression model shows a 6.6% rental premium, which indicates positive development in the rental premium year-over-year.











    6. Assets with lower EPC ratings generate on average lower rental levels than assets with better ratings. Countries where there is a binding legislation related to energy performance of office assets show a clearer underperformance of lower EPC ratings. In line with occupiers increasingly targeting the most energy efficient stock, property owners that invest early in retrofitting their portfolio stand to benefit the most in the long-term.







    Context, Data Description and Method



    The report covers 19 European countries and 40 cities. CBRE studied 19,400 lease agreements – of which 6,100 leases occurred in certified buildings and 13,300 leases occurred in non‑certified buildings.



    Get in touch to discuss our results and help you with the opportunities presented by the findings.

  • Rapport de marché | Espaces adaptables

    European Office Occupier Sentiment Survey 2023

    european-office-occupier-survey-2023-972x1296

    CBRE’s 2023 European Office Occupier Sentiment Survey polled over 130 companies on a range of issues.

  • Contribution locale | Espaces adaptables, Main d'oeuvre évolutive

    How is Hybrid Working Contributing to Employee Satisfaction?

    $name

    Many major corporates are facing the challenge of introducing or refining new working arrangement policies that must fulfil multiple objectives.